ျမန္မာနဲ႔ ထိုင္းကို ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္ရာဝယ္

ပုိ႔စ္တင္ခ်ိန္ - 3/01/2014 09:45:00 PM

ထိုင္းလို ပေဒသရာဇ္ ျပန္လည္အသက္သြင္းဖို႔ ေတာ့ ျမန္မာက လံုးဝထည့္သြင္း မစဥ္းစားေတာ့ပါဘူး (ဓာတ္ပံု – Reuters)

ထိုင္းႏိုင္ငံရဲ႕ အနာဂတ္ကေတာ့ တည္ၿငိမ္ၿပီး ယံုၾကည္စိတ္ခ်ရ တယ္လို႔ ကာလၾကာၾကာကပဲ မွတ္ယူ ထားၾကၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။

၁၉၃၂ ခုႏွစ္မွာ အႂကြင္းမဲ့ သက္ဦးဆံပိုင္ ဘုရင္စနစ္ကို ဖ်က္သိမ္းၿပီးခ်ိန္ကစလို႔ အာဏာသိမ္း ပြဲ ခဏခဏျဖစ္ၿပီး မြတ္ဆလင္ေတြရွိတဲ့ ေတာင္ပိုင္း မွာ မၿငိမ္သက္မႈေတြ ဆက္လက္ျဖစ္ေပၚေနေပမယ့္ ထိုင္းလူ႔အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ လူမႈေရးနဲ႔ရာထူး  ဂုဏ္သိမ္ အဆင့္ဆင့္ ဝါစဥ္လိုက္စနစ္ကိုေတာ့ မ်ားမၾကာမီ ကာလအထိ  ထိန္းသိမ္းလာၾကတာပါ။ ၿပီးေတာ့ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကလည္း ထူးထူးျခားျခား တိုးတက္ၿပီးသားပါ။

ေတာ္ဝင္ဘုရင့္မိသားစု အနာဂတ္ေရးနဲ႔ႏြယ္တဲ့ ျပႆနာရပ္ေတြကိုမွီၿပီး ရွပ္နီ၊ ရွပ္ဝါ အုပ္စုေတြနဲ႔ စစ္အုပ္စုေတြက ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္၊ နမူနာယူစရာ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ အခုလတ္တေလာ သက္ေသခံေနတဲ့ လက္ရွိ လူမႈေရးနဲ႔ႏိုင္ငံေရး အႀကီးအက်ယ္ ကေသာင္းကနင္းျဖစ္မႈဟာ ခုဆို တကယ္ကို စိုးရိမ္မကင္း ျဖစ္ စရာပါ။ ဒီမိုကေရစီကို ဘယ္လိုပဲ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဖြင့္ ထိုင္းရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြဟာ ေမးခြန္း ထုတ္စရာပါ။ စစ္ဘက္နဲ႔ ေတာ္ဝင္အသိုင္းအဝိုင္းေတြ နဲ႔အတူ ျပည္သူလူထုနဲ႔ လူလတ္တန္းစား၊ အထက္တန္းစားေတြၾကားက ကြာဟခ်က္ေတြဟာ ဆယ္စုႏွစ္ နီးပါး လမ္းေတြေပၚ မၾကာမၾကာတက္ၿပီး ပြက္ေလာ ႐ိုက္လာတတ္ပါတယ္။

ထိုင္းနဲ႔မတူတဲ့ ျမန္မာမွာေတာ့ ႏိုင္ငံေရးမွ်ေျခပဲ ျဖစ္ျဖစ္ စီးပြားေရး မွ်ေျခပဲျဖစ္ျဖစ္ အႏုတ္လကၡဏာ ဘက္မွာ ကာလၾကာၾကာ ရွိေနခဲ့တာပါ။ ရာစုႏွစ္ တဝက္ၾကာ၊ ျပည္တြင္းစီးပြားေရးဖူလံုလိုက္၊ က်ဆင္း လိုက္ျဖစ္မႈ၊ စစ္တပ္ကတိုက္႐ိုက္ျဖစ္ျဖစ္၊ သြယ္ဝိုက္လို႔ ျဖစ္ျဖစ္ အာဏာရွင္ဆန္ဆန္အုပ္ခ်ဳပ္မႈ၊ လူနည္းစုက လက္နက္ကိုင္ေသာင္းက်န္းမႈ၊ စိတ္ထင္ရာစိုင္းၿပီး လိုရင္းမေရာက္ႏိုင္တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္မႈနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာက အဆက္အဆံမလုပ္မႈေတြက အမွီခိုကင္းၿပီး ယဥ္ေက်း မႈေပါင္းစံုရွိတဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းႀကီးရဲ႕ ဘယ္လိုအင္အား မ်ိဳးကိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ေလ်ာ့ပါးသြားေစခဲ့တာပါ။ သူတို႔ တႏိုင္ငံခ်င္းစီရဲ႕ အနာဂတ္အလားအလာအေပၚ ေလာင္းေၾကး ထပ္ရရင္ ထိုင္းဘက္မွာ လံုးဝအေလးသာမွာ ျဖစ္ပါ တယ္။ ျမန္မာနဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ ေအာင္ျမင္မႈမွ်ေျခကေတာ့ ကိန္းဂဏန္းပိုႀကီးမွာပါ။ အဲဒီႏွစ္ႏိုင္ငံဟာ မ်ားမၾကာမီအထိ ဒီလိုမ်ိဳး ရွိခဲ့ပါတယ္။ သူတို႔ရဲ႕ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈဟာ အဆေပါင္းမ်ားစြာ ေျပာင္းလဲသြားၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။

ထိုင္းနဲ႔ျမန္မာျဖစ္တဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြက ဒီလိုခန္႔မွန္း တြက္ဆခ်က္ေတြအေပၚ သတိဝီရိယထားၿပီး ျပန္လည္စံကိုက္ ခ်ိန္ညႇိသင့္တယ္။ အဲဒီလို ျပန္လည္ဆင္ ျခင္သံုးသပ္ျခင္းဆိုတာ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ကတည္းက အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ ရြက္လာတဲ့ အေရးပါၿပီး က်ယ္ျပန္႔တဲ့ ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲေရးေတြအေပၚမွာ အလြယ္တကူ အေျခခံတာမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး။ အေျပာင္းအလဲေတြကို ဆက္ၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနတာေၾကာင့္ အျပဳသေဘာ ေဆာင္တဲ့ အေျပာင္းအလဲေတြက အပ်က္အစီးမရွိ ျဖစ္ထြန္းတယ္ဆိုေပမယ့္ အေျခခံက်တဲ့ျပႆနာေတြ ကေတာ့ အထူးဂ႐ုစိုက္ဖို႔ လိုေနဆဲပါ။ လူနည္းစုေတြ အမုန္းစိတ္ပြား မြတ္စလင္ဆန္႔က်င္ေရး ဇြတ္တရြတ္ သမားေတြနဲ႔ ႏြယ္ေနတဲ့ ျပႆနာထုႀကီးထည္ႀကီးေတြ ရယ္၊ ဒီမိုကေရစီ စိတ္ကူးေတြရယ္က ထိုင္းလူ႔မလိုင္ အသိုင္းအဝိုင္းၾကားမွာေတာ့ နည္းပါးလွပါေသးတယ္။ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီကေတာ့ ၿပီးျပည့္စံုဖို႔ ေဝးေနဆဲပါ။

ျမန္မာနဲ႔ထိုင္းဟာ ဗုဒၶဘာသာ အေမြခံမႈေတြ ရရွိထားေပမယ့္ ဒီႏွစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ လူမႈေရးျခားနားခ်က္ ေတြကသာ ပိုၿပီး အေျခခံက်ပါတယ္။ ဗမာလူမ်ိဳး အမ်ားစုရွိတဲ့ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႕အစည္းႀကီးဟာ လူသား အားလံုး တန္းတူရည္တူ ဝါဒသမားေတြ အေတာ္မ်ားပါတယ္။ ေလ့လာသံုးသပ္သူေတြအေနနဲ႔ေတာ့ ျမန္မာ့ စစ္ဘက္က ဌာနတိုင္းမွာရွိေနတာကို ထိုင္းနဲ႔ယွဥ္ၿပီး ေဝဖန္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါဟာလည္း အဲဒီလူ႔အဖြဲ႕အစည္း မွာ လူမႈေရးေရႊ႕လ်ားမႈ လမ္းအသြယ္သြယ္ေပၚ အတိတ္ကလႊမ္းမိုးထားလို႔ပါပဲ။ ဒါဟာ ေဒသတြင္း သမိုင္းမွာ ၿပိဳင္ဘက္ကင္းတဲ့ အေျခအေနတရပ္ပါ။ ႏွစ္ႏိုင္ငံစလံုးက အစိုးရေတြကို စစ္ဘက္က ကြပ္ကဲခ်ိန္မွာ ဝန္ႀကီးအဖြဲ႕ ခန္႔ထားမႈေတြကိုလည္း ဒီလို အခ်က္က ထင္ဟပ္ေစပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဒီလို မ်ိဳး ရာထူးရာခံေနရာ ၉၅ ရာခိုင္ႏႈန္းအတြက္ စစ္ဘက္ကိုေပးခ်ိန္မွာ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာေတာ့ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ပဲ စစ္ဘက္အရာရွိႀကီးေတြ ရၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီႏွစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ ပဓာနက်တဲ့ ျခားနားခ်က္က ေတာ့ လူမႈရာထူးအဆင့္ဆင့္မွာ တာဝန္ယူမႈပဲျဖစ္ပါ တယ္။ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာက အဆင့္ဆင့္ ရာထူးဌာနခ်ဳပ္ ကိုင္မႈက ရွိခဲ့ဖူးသလို အေရးတႀကီးလည္း ရွိေနဆဲပါ ပဲ။ ဒီလိုစနစ္တက် အေဆာက္အအံု ဆိုတာမ်ိဳးက ႏိုင္ငံေရးအရ ျပဳျပင္ခါစပဲ ရွိေသးတယ္လို႔ အတိတ္ ဆယ္စုႏွစ္ေလာက္က ျဖစ္ရပ္ေတြက ေဖာ္ျပထားၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာနဲ႔ေတာ့ လံုးဝမတူပါဘူး။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ရွိတဲ့ ဗမာလူမ်ိဳးအမ်ားစု ေနထိုင္ရာေဒသေတြဟာ ကိုလိုနီလြန္ေခတ္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ အလွည့္အ ေျပာင္း အမ်ားဆံုး လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။  သက္ဦးဆံပိုင္ ပေဒသရာဇ္ ျပန္လည္အသက္သြင္းဖို႔ ေတာ့ လြတ္လပ္ေရးရလာတာနဲ႔အမွ် လံုးဝထည့္သြင္း မစဥ္းစားေတာ့ပါဘူး။ ၿပီးေတာ့ သားစဥ္ေျမးဆက္ ဆက္ခံမယ့္ ေတာ္ဝင္အလႊာကလူေတြ ရွိမေနေတာ့ တာလည္း ပါမွာပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ အရပ္သားနဲ႔ ေနာက္ပိုင္းစစ္ဘက္ လူ႔မလိုင္ေတြကေတာ့ ျပည္သူ ေတြဆီကေန အသာစီးရယူၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဗမာလူမ်ိဳးေတြၾကားက လူလတ္တန္းစားေတြကလည္း ထိုင္းႏိုင္ငံက လူတန္းစားေတြထက္ ပိုၿပီး ေျပာင္းလဲ လြယ္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ အႏွစ္ ၅၀ ကာလ ၾကာခ်ိန္မွာ ဆိုရွယ္လစ္ စီးပြားေရးအရ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ ပုဂၢလိကက႑ကို ရြံ႕မုန္းစရာျဖစ္ေစခဲ့ပါတယ္။ ေလ့ လာလိုက္ရင္ အေျခခံလူတန္းစား ကြဲျပားျခားနားမႈ ေတြက လတ္တေလာအခ်ိန္ထိေတာ့ ျပႆနာတစံုတရာ မရွိခဲ့ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ အခ်ိန္ၾကာလာရင္ ေတာ့ ပိုမိုဆိုးရြားလာဖြယ္ရာ ရွိပါတယ္။

ထိုင္းႏိုင္ငံကေတာ့ လက္ရွိ ပဋိပကၡကို ဘယ္ပံု ေျဖရွင္းမယ္ဆိုတာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မရွိေသးပါဘူး။ ဒါ့အျပင္ ဘုရင္စနစ္ရဲ႕ ေရွးအလားအလာဆိုတာ ျပႆနာမ်ားစြာေတြထဲက ကိစၥတရပ္လည္း ျဖစ္ပါ တယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေတြတုန္းကေတာ့ ခံုေပၚမွာ ထိုင္ေနတဲ့ ထိုင္းဘုရင္မင္းျမတ္က အတူတူပူးေပါင္း လုပ္ေဆာင္ၾကဖို႔ ေျပာေနခ်ိန္မွာ အျငင္းပြားေနၾကတဲ့ ထိုင္းစစ္ဘက္ ေခါင္းေဆာင္ႏွစ္ဦးဟာ ၾကမ္းျပင္ေပၚ မွာ ထိုင္ေနခဲ့ဖူးတာေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးအရ တက်က္က်က္ျဖစ္ေနတဲ့ ၿပိဳင္ဘက္ေတြကို ေရွ႕ေတာ္ေမွာက္ ေခၚသြင္းၿပီး စစ္ေဆးဆံုးျဖတ္ေပးႏိုင္တဲ့ ပေဒသရာဇ္ တေယာက္နဲ႔ဆို ျမန္မာႏိုင္ငံက ပိုေကာင္းမွာပဲလို႔ ေရးသားေဖာ္ျပလို႔ ရႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလိုေန႔ရက္ ေတြက ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ ၿပီးဆံုးသြားပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ မရွိေတာ့တဲ့ အဆင့္ဆင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ဟာ ေရရွည္အက်ိဳးအျမတ္တခုလည္း ျဖစ္သြားႏိုင္ပါ တယ္။ ျမန္မာမွာ စစ္ဘက္၊ အရပ္ဘက္ မယံုၾကည္မႈ က ဗမာလူမ်ိဳးေတြၾကားမွာ သက္ေသခံ ရွိေနပမယ့္ ထိုင္းနဲ႔ႏိႈင္းစာလိုက္ရင္ လူတန္းစား ကြာဟမႈဟာ အနည္းဆံုးပဲျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ စစ္ဘက္၊ အရပ္ဘက္ ျပန္လည္ေပါင္းစည္း ညီၫြတ္ေရး ႀကိဳးလြန္းဟာ၊ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ သာတူညီမွ်မႈထက္ ပိုၿပီး အခ်ိန္ပို  လုပ္ရဖြယ္ရွိၿပီး ေအာင္ျမင္မႈလည္း ပိုမိုရလြယ္မွာပါ။ သူတို႔ေျပာၾကသလို ျမန္မာ့စစ္တပ္ကို “ဒီတူညီဝတ္စံု ဟာ ျပည္သူဆီကလာတာ၊ ဒီေသနတ္ဟာ ျပည္သူ ဆီကလာတာပါ” လို႔ တခ်ိန္က သင္ေပးခဲ့ၾကတာပါ။ လက္ရွိ တပ္မေတာ္ႀကီးက သာမန္ ျပည္သူလူထု အမ်ားစုနဲ႔ ကင္းကြာလာတာေၾကာင့္ရယ္ အာဏာဩ ဇာတိကၠမနဲ႔ အခြင့္ထူး ခံစားရမႈအတြက္ သူတို႔ဆိုလို ရင္း အဲဒီအဆိုအမိန္႔ကို ေမ့သြားတာ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မွာ ပါ။ ဒါေပမယ့္ ပိုမိုတင္းက်ပ္ မာေက်ာတဲ့ လူတန္းစား အဖြဲ႕အစည္းရွိၿပီး လူမႈေရးအရ လံုးဝမတူျခားနားတဲ့  ထိုင္းႏိုင္ငံမွာထက္ (ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ) အသစ္ေပၚေပါက္ လာတဲ့ အရပ္သား လူ႔မလိုင္ေတြအေနနဲ႔ ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရးဟာ လြယ္လြယ္ကူကူ ပိုျဖစ္လာမွာပါ။

ျမန္မာႏိုင္ငံကေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈအစြဲ အမွတ္မထားပဲ ႏိုင္ငံေတာ္ ထူေထာင္ေရးထဲ ေပါင္းစည္းသြတ္သြင္းရင္း လူနည္းစုေတြနဲ႔ တရားနည္းလမ္းက်က် အက်ိဳးရွိရွိ ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းၾကရမွာပါ။ ေနာက္ဆိုရင္ ျမန္မာ့ လူမႈအနာဂတ္ဟာ အမွန္တကယ္ ေတာက္ပ လာမွာပါ။ ေလ့လာအကဲခတ္သူေတြ အေနနဲ႔လည္း ထိစပ္ေနတဲ့ ႏွစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ အလားအလာေတြကို စိတ္ ထဲမွာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သိရေအာင္ ပါးပါးနပ္နပ္ ခ်င့္ခ်ိန္ေဝဖန္ရမွာပါ။ ေရွ႕အနာဂတ္ကို ႀကိဳတင္ မွန္းဆဖို႔ဆိုတာ က်ေနာ္တို႔အေနနဲ႔ အတိတ္ေျခရာကို ေကာက္ထားၿပီးလည္း ျဖစ္ရစၿမဲပါ။

၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလထုတ္ The Irrawaddy မဂၢဇင္းပါ ေဂ်ာ့ဂ်္ေတာင္းတကၠသိုလ္ အာရွေလ့လာေရးပါေမာကၡ David I.Steinberg  ၏ Recalculating Myanmar and Thailand ေဆာင္းပါးကို ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ဘာသာျပန္ဆိုသည္။

ဧရာ၀တီ