တစ္ေက်ာ့ျပန္ - ကူးေျပာင္းေရး ပါရာဒိုင္း တတိယလိႈင္း အလြန္ပံုစံႏွင့္ မေရရာ အနာဂတ္

ပုိ႔စ္တင္ခ်ိန္ - 2/19/2014 07:43:00 AM


ပါရာဒုိင္း အေရြ႕

လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း သံုးဆယ္အတြင္း ဒီမိုကရက္ တိုက္ေဇးရွင္းႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ပညာရွင္ စကားဝိုင္းမ်ားတြင္ အထူး ေရပန္းစားခဲ့သည္မွာ “ကူးေျပာင္းေရး”  (Transition) ဆိုေသာ ေဝါဟာရပင္ ျဖစ္သည္။ ဤကာလႀကီးမွာ ဟားဗတ္ ပါေမာကၡ ဆမ္မ်ဴရယ္လ္ ဖီဟန္တင္တန္ ၫႊန္းေသာ “ဒီမိုကရက ္တိုက္ေဇးရွင္း တတိယလိႈင္း” ႏွင့္လည္း ခ်ိန္ခါသင့္ တိုက္ဆိုင္လ်က္ ရွိသည္။ ဤလိႈင္းလံုးႀကီးအတြင္း ႏိုင္ငံေပါင္း ငါးဆယ္ေက်ာ္ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေရး စနစ္ဘက္ ဦးတည္ သြားႏိုင္ခဲ့သည္။ “ကူးေျပာင္းေရး ပါရာဒိုင္း” (The Transition Paradigm) လႊမ္းမိုးခ်ိန္ဟု ဆိုၾကပါသည္။

အဆိုပါ တတိယလိႈင္း၏ အထြတ္အထိပ္ ကာလမွာ ၁၉၈၀ ႏွင့္ ၁၉၉၀ ျပည့္လြန္ ႏွစ္မ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ သို႔တေစ ၂၁ ရာစုထဲသို႔ ခ်င္းနင္း ဝင္ေရာက္လာသည္ႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ လိႈင္းလံုးႀကီးမွာ အရွိန္ေလ်ာ့လာသည္။ တတိယလိႈင္းကို ျဖတ္သန္းခဲ့ၾကေသာ ႏိုင္ငံအမ်ားစုမွာ လမ္းပြင့္လာေသာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ အျမစ္တြယ္ ခိုင္မာေစရန္ မနည္းပင္ ႐ုန္းကန္ ႀကိဳးပမ္း ေနၾကရသည္။ ပညာရွင္ စကားဝိုင္းမ်ားတြင္လည္း ဒီမိုကေရစီ အရည္အေသြးႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ ခိုင္မာေရးကို ဦးတည္ ေျပာဆို ေဆြးေႏြး လာၾကရသည္။ ဤေနာက္ခံ အခင္းအက်င္းမွာပင္ ေတာမတ္ က႐ိုသာက “ကူးေျပာင္းေရး ပါရာဒိုင္း”ဆံုးသြားၿပီ ၊ “ခိုင္မာေရး ပါရာဒိုင္း” (The Consolidation) သို႔ ေရာက္လာၿပီဟု မွတ္ခ်က္ျပဳခဲ့သည္။

သို႔ႏွင့္တိုင္ ၂၁ ရာစု၏ ဒုတိယ ဆယ္စုႏွစ္ အတြင္းမွာပင္ ယခင္ ဆိုဗီယက္ ယူနီယံေဟာင္းတြင္ “အေရာင္ ေတာ္လွန္ေရးမ်ား” တစ္ေက်ာ့ျပန္ ေပၚလာသည္။ အာရပ္ ေႏြဦး၏ အလႈပ္အယမ္းမ်ားႏွင့္လည္း ႀကံဳလိုက္ရသည္။ ေနာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရး တံခါးဖြင့္ ႏွင္းခဲေပ်ာ္ခ်ိန္ ... ။ တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ဆက္တိုက္ဆိုသလို ႀကံဳလိုက္ရရာ ပညာရွင္ စကားဝိုင္းမ်ားမွာ “ကူးေျပာင္းေရး ပါရာဒိုင္း” သို႔ တစ္ေက်ာ့ ျပန္လာၿပီဟု ဆိုၾကပါသည္။

ငယ္႐ုပ္ဆင္ ေတာ္လွန္ေရး

“ဒီမိုကေရစီသည္ ေအာင္ပြဲ ရလဒ္ေလာ၊ ေစ့စပ္ ညႇိႏိႈင္းမႈ၏ အေျဖေလာ  ... ” ။ ေခတ္ၿပိဳင္ ပညာရွင္ တစ္ဦးျဖစ္သူ ဖရန္စစ္ ဖူကူယားမားက ေမးခြန္း ထုတ္ၾကည့္သည္။ ၁၉ ရာစု ေႏွာင္းပိုင္းႏွင့္ ၂၀ ရာစု ဦးပိုင္းက ႀကံဳခဲ့ေသာ “ဒီမိုကရက္ တိုက္ေဇးရွင္း ပထမလိႈင္း” တြင္ ေအာင္ပြဲ ရလဒ္ဟု သူကပင္ အေျဖထုတ္သည္။ ဤလိႈင္းႀကီးမွာ လူထု လႈပ္ရွားမႈျဖင့္ စ၍ လူထု လႈပ္ရွားမႈျဖင့္ပင္ ေအာင္ပြဲအရ ယူခဲ့သည္။ သို႔တိုင္ တတိယလိႈင္းတြင္ကား ဤသို႔မဟုတ္။ ေစ့စပ္ ညႇိႏိႈင္းမႈျဖင့္သာ အေျဖရွာခဲ့ၾကရသည္ဟု ဆိုသည္။

ယေန႔ မ်က္ေမွာက္ ျပဳေနရေသာ အေရွ႕ဥေရာပႏွင့္ အာရပ္ကမာၻမွ ဒီမိုကေရစီ အေရးေတာ္မ်ားမွာ တတိယ လိႈင္းပံုစံႏွင့္ မတူ။ ပထမ လိႈင္းႏွင့္သာ ပိုနီးစပ္ တူညီသည္ဟုလည္း သူကပင္ ေကာက္ခ်က္ခ်သည္။ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီေရး တစ္ခုတည္းသည္သာ (ယခုအခ်ိန္အထိ) တတိယ လိႈင္းပံုစံတြင္ ရွိေနဆဲဟု မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။ သို႔တေစ “ဘယ္ဘက္ကို ဦးတည္သြားမည္၊ ဘာျဖစ္မည္” ဆိုသည္ကိုေတာ့ ေစာင့္ၾကည့္ဖို႔ လိုလိမ့္မည္ဟု ဆိုသည္။

အျခားေသာ ေခတ္ၿပိဳင္ ပညာရွင္ တစ္ဦးျဖစ္သူ မာ့ခ္အက္ဖ္ ပလက္ထ္နာကမူ ယေန႔ေခတ္ၿပိဳင္ ဒီမိုကရက္ တိုက္ေဇးရွင္းတြင္ ျပန္လည္ ေရပန္းစားလာေသာ “ေတာ္လွန္ေရး” အေကာက္အယူမ်ားကို ေထာက္ျပသည္။ ၁၉ ရာစုႏွင့္ ၂၀ ရာစု ရယ္ဒီကယ္ ေတာ္လွန္ေရးမ်ားေၾကာင့္ အေနာက္ကမာၻႏွင့္ ပညာရပ္ ဝန္းတြင္ကား “ေတာ္လွန္ေရး” ဆိုသည္ကို သတိႀကီးႀကီး ထားေနၾကေပၿပီ။ ေတာ္လွန္ေရးက ဒီမိုကေရစီထက္ အာဏာရွင္စနစ္သို႔ ဦးတည္ သြားႏိုင္သည္ကို အေတြ႕အႀကံဳမ်ားအရ သေဘာေပါက္ၿပီး ျဖစ္သည္။ သို႔တိုင္ အေရွ႕ဥေရာပႏွင့္ အာရပ္ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ကား ေတာ္လွန္ေရးမွာ ငယ္႐ုပ္ဆင္ဆဲ  ... ။

ဘယ္ဝယ္ ဘယ္ဆီ

မၾကာေသးခင္ကမွ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ျပန္ေရာက္လာေသာ ပါေမာကၡ လာရီဒိုင္းမြန္းကလည္း ျမန္မာ့ ဒီမိုကေရစီေရးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ယခုလို မွတ္ခ်က္ျပဳပါသည္။ “ယေန႔ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ အေျပာင္းအလဲ၏ အဓိက လစ္ဟာခ်က္မွာ အစိုးရဘက္မွ “ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးသမားမ်ား” (Reformers) ႏွင့္ အတိုက္အခံဘက္မွ “သေဘာထား ေပ်ာ့ေပ်ာင္းသူမ်ား” (Moderatres) ၾကား မဟာဗ်ဴဟာ သေဘာေဆာင္မည့္ “ႏိုင္ငံေရး ပဋိညာဥ္” တစ္ရပ္ မခ်မွတ္ ႏိုင္ေသးျခင္းပင္ ျဖစ္သည္၊ ဤသို႔ေသာ ႏိုင္ငံေရး ပဋိညာဥ္ မရွိလွ်င္ အေျပာင္းအလဲမွာ ေခ်ာေမြ႕ဖြယ္ရာ မရွိ” ဟု ဆိုသည္။

အမွန္စင္စစ္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီေရးမွာ ထိလြယ္ ရွလြယ္ေသာ ကနဦး တံခါးဖြင့္ အဆင့္မွ်သာ ရွိပါေသးသည္။ ဤအဆင့္မွာပင္ “အေျခခံဥပေဒ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရး” ဆိုေသာ စိန္ေခၚခ်က္ႀကီးႏွင့္ ရင္ဆိုင္ေနရသည္။ ပါေမာကၡက ေျပာေသာ “ႏိုင္ငံေရး ပဋိညာဥ္” မရွိလွ်င္ အဆိုပါ စိန္ေခၚခ်က္ကို ေအးေအးေညာင္းေညာင္း ေက်ာ္လႊားဖို႔ ခက္ခဲပါလိမ့္မည္။ ရယ္ဒီကယ္ ေတာ္လွန္ေရး အစြဲႀကီးေသာ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး ဓေလ့ကို ႏွလံုးသြင္း၍ ႏွစ္ဖက္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ညႇိႏိႈင္း ေဆြးေႏြး ၾကေစလိုသည္။

ဤသို႔တၿပီကား ယေန႔မ်က္ေမွာက္ ျပဳေနရေသာ ဒီမိုကေရစီ အေျပာင္းအလဲမ်ား (အေရွ႕ ဥေရာပ၊ အာရပ္ကမၻာ၊ ျမန္မာ) ၏ အနာဂတ္သည္ ဘာျဖစ္မည္နည္း။ လက္ရွိ ကူးေျပာင္းေရး ပါရာဒိုင္းမွ ခိုင္မာေရး ပါရာဒိုင္းသို႔ တက္လွမ္း ႏိုင္ပါမည္ေလာ ... ။ သို႔တည္းမဟုတ္ “ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ ပါရာဒိုင္း” သို႔ လည္ထြက္ သြားေလမည္ေလာ ... ။ ပညာရွင္မ်ားက ေပးေသာ အေျဖမွာ “ဧကန္မဲ့မႈ” (Uncertainity) ဟု ဆိုပါေၾကာင္း ... ။

စာၫႊန္း - Recomsidering the Transition Paradigm (Journal of Democracy, Jan 2014)