Media Junk Food

ပုိ႔စ္တင္ခ်ိန္ - 2/16/2014 10:53:00 PM



Written By - ခ်စ္၀င္းေမာင္

အလုပ္သေဘာအရ လည္းေကာင္း၊ ဝါသနာအရ လည္းေကာင္း ေန႔စဥ္သတင္းမ်ားႏွင့္ ထိေတြ႕လံုးပန္း ေနခဲ့သည္မွာ ႏွစ္အေတာ္ ၾကာခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ ေျပာရလွ်င္ ဆယ္စုႏွစ္ သံုးစုနီးပါး ရွိခဲ့ပါၿပီ။ ကမၻာႀကီးသည္ လြန္ခဲ့သည့္ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္စုအတြင္း အလြန္တရာ လ်င္ျမန္ေသာႏႈန္းျဖင့္ (Rapid Change) ေျပာင္းလဲေရြ႕လ်ား ခဲ့ရာတြင္ အံ့မခန္းႏိုင္ဖြယ္ မယံုၾကည္ႏိုင္ဖြယ္ အသစ္မ်ားစြာကို ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသည္။ အထူးသျဖင့္ နည္းပညာပိုင္းတြင္ သမား႐ိုးက် Analog စနစ္မွ Digital စနစ္သို႔ ႐ုတ္တရက္ ကူးေျပာင္းသြားခဲ့ရာတြင္ သမား႐ိုးက် ကိရိယာမ်ားအားလံုး ေခတ္ေဟာင္းတြင္ က်န္ရစ္သြားခဲ့ရသည္။ အသိသာဆံုး တစ္ခုကို ေျပာရလွ်င္ ၁၉၈ဝ ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားအထိ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ပံုႏွိပ္မီဒီယာေလာကတြင္ ခဲဘေလာက္ စာလံုးမ်ားကို လူတစ္ဦးခ်င္းစီက စာစီခံုမ်ားတြင္ စာစီ၊ ေဖာင္သြင္းၿပီးမွ ဘေလာက္ပံုႏွိပ္စက္ႀကီးမ်ားျဖင့္ ႐ိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေဝ ေနရေသးသည္။ ေအာဖ့္ဆက္ (Off-Set) ေခၚဖလင္ေပၚမွတစ္ဆင့္ ပလိတ္ျပားေပၚသို႔ ပံုကူး႐ိုက္ႏွိပ္သည့္စက္မ်ား ထိုအခ်ိန္အထိ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ မျဖစ္ေသး။

Desktop ကြန္ပ်ဴတာစနစ္ကို ၁၉၉ဝ ျပည့္လြန္ ႏွစ္မ်ားက်မွ ထိေတြ႕ခြင့္ရၾက သည္။ ကနဦးပိုင္း ကာလမ်ားတြင္ ကြန္ပ်ဴတာ စာစီစနစ္ကို အလံုးစံုအသံုးမခ် ႏိုင္ၾကေသးပါ။ ကြန္ပ်ဴတာ စာစီစနစ္ကို မေတြ႕မျမင္ဖူးေသး သူမ်ားက ကြန္ပ်ဴတာဆိုတာ လက္ႏွိပ္စက္ႏွင့္ တီဗီြေပါင္းထားတာဟုပင္ အလြယ္ေျပာခဲ့ၾကတာ ရွိဖူးသည္။ သမား႐ိုးက် ခဲဘေလာက္ စာစီစနစ္မွ ကြန္ပ်ဴတာစာစီစနစ္သို႔ ႐ုတ္တရက္ ခုန္ကူးသြားေသာအခါ ပထမဦးဆံုး ထိုေတာ္လွန္ေရး (သို႔မဟုတ္) အေျပာင္းအလဲ (Change) ကို ခံလိုက္ရသူမ်ားမွာ ဘေလာက္တံုး ပံုႏွိပ္စက္မ်ားႏွင့္ လက္ႏွိပ္စက္မ်ားျဖစ္သည္။ ေခတ္ေဟာင္းဘေလာက္ ပံုႏွိပ္တိုက္မ်ားကို သံရည္က်ဳိစက္မ်ားသို႔ ပို႔လိုက္ရၿပီး ခဲစာစီလုပ္သားတို႔မွာ ကြန္ပ်ဴတာ စာစီသမားအျဖစ္သို႔ ကူးေျပာင္းၾကရသည္။ ဤအကူးအေျပာင္းကို အမီမလိုက္ႏိုင္သူတို႔မွာ ဤနယ္ပယ္မွ ထြက္ခြာသြားၾကရသည္။

ပံုႏွိပ္မီဒီယာ (Print Media) တြင္ သိသာထင္ရွားေသာ အကူးအေျပာင္းကာလ တစ္ရပ္လည္း ရွိေသးသည္။ ေစာေစာတုန္းက ေျပာခဲ့သလို Analog မွ Digital အကူးအေျပာင္းျဖစ္သည္။ ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ဟု ေခါင္းစဥ္တပ္ထားေသာ တစ္ပါတီ အာဏာရွင္စနစ္ေအာက္တြင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ ကမၻာႀကီး၏ အကူးအေျပာင္းႏွင့္ အျမဲတမ္းလိုလို ခပ္ေဝးေဝးမွာ က်န္ေနရစ္ခဲ့သည္။ ျပင္ပကမၻာမွာ နည္းပညာေတြ အေျပာင္းအလဲ ျဖစ္လာေသာ္လည္း ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ အေျခအေနအရ ေျပာင္းခြင့္မသာၾက။ ဥပမာအားျဖင့္ ေရာင္စံုဓာတ္ပံု တစ္ခုကို ပံုႏွိပ္ေတာ့မည္ဆိုလွ်င္ အေျခခံ အေရာင္ေလးေရာင္(ဝါ၊ နီ၊ ျပာ၊ နက္) ကုိ ဖလင္တစ္ခ်ပ္ခ်င္း ခြဲထုတ္သည့္ ကာလာခြဲစနစ္ (Color Seperation) ကို ကြ်န္ေတာ္တို႔ တစ္ေတြက မွန္ဘီလူးေတြသံုးၿပီး အေမွာင္ခန္းထဲမွာ ထုတ္ၾကခ်ိန္တြင္ တျခားႏိုင္ငံေတြမွာ ယခုအသံုးျပဳေနေသာ Digital စနစ္ျဖင့္ အလိုအေလ်ာက္ ဖလင္ထုတ္ႏိုင္ၿပီျဖစ္သည္။

ထိုအကူးအေျပာင္း ကာလအတြင္း ႐ုတ္တရက္ ေခတ္ေဟာင္းထဲမွာ က်န္ေနရစ္ခဲ့သည္မွာ ဖလင္လိပ္ကို အသံုးျပဳ႐ိုက္ကူး ပံုေဖာ္သည့္ ဓာတ္ပံုကင္မရာမ်ားႏွင့္ ေရာင္စံုဖလင္ကူး စက္ႀကီးမ်ားျဖစ္သည္။ ၁၉၈ဝ ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားႏွင့္ ၁၉၉ဝ ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားအထိ ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ ဖလင္ကင္မရာမ်ားကိုသာ အသံုးျပဳခဲ့ၾကရသည္။ သတင္းဓာတ္ပံု တစ္ပံုကို စာမ်က္ႏွာေပၚ တင္ႏိုင္ဖို႔ လုပ္ေဆာင္ရသည့္ လုပ္ငန္းစဥ္ (Process) သည္ နာရီအတန္ၾကာသည္။ ဖလင္ကို ေဆးရသည္။ ပံုေဖာ္ရသည္။ ထြက္လာေသာ ဓာတ္ပံုကို (ဟိုတုန္းက) ဘေလာက္ ႐ိုက္ရသည္။ ေအာ့ဖ္ဆက္ေခတ္မွာေတာ့ ကတ္ေၾကးေတြ၊ ေကာ္ေတြ၊ ဓားေတြသံုးၿပီး စာမ်က္ႏွာဖြဲ႕ရသည္။ Digital ကင္မရာေတြ ႐ုတ္တရက္ ေပၚလာေသာအခါ ေခတ္ေဟာင္း ဖလင္ကင္မရာေတြ အလိုလိုေနရင္း အမိႈက္ပံုးထဲ ေရာက္သြားသည္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ ဤစနစ္မ်ားကို ျဖတ္သန္းၿပီး မီဒီယာအလုပ္ လုပ္ကိုလုပ္ခဲ့ ၾကရသည္။

အားလံုးသိၿပီး ျဖစ္သည့္အတိုင္း နည္းပညာ၏ အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ ေျပာင္းလဲသြားႏိုင္မႈႏွင့္ အလြန္လြယ္ကူ ႐ိုးရွင္းျမန္ဆန္ေသာ မီဒီယာလုပ္ငန္းစဥ္ စနစ္ကို ယေန႔မ်ဳိးဆက္မ်ား ခံစားေနၾကရသည္။ ဓာတ္ပံုတစ္ပံု ႐ုိက္ၿပီးလွ်င္ စာမ်က္ႏွာေပၚ တိုက္႐ိုက္ေရာက္သည္။ မိနစ္ ၃ဝ အတြင္း သတင္းႏွင့္ သတင္းဓာတ္ပံု ပါဝင္ေသာ စာမ်က္ႏွာမ်ားကို ထုတ္လုပ္ႏိုင္လာၾကသည္။ ေခတ္သစ္ နည္းပညာ အက်ဳိးဆက္မ်ားကို ယေန႔လူငယ္ မီဒီယာမ်ား ခံစားေနၾကရသည္။ ကမၻာႀကီးတစ္ခုလံုးႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ထားေသာ (W.W.W) အင္တာနက္ေတြ ေပၚေလာေသာအခါ မီဒီယာလုပ္ငန္း အရွိန္အဟုန္မွာ ေၾကာက္ခမန္းလိလိ ျမန္ဆန္သြားသည္။ ၂ဝဝဝ ျပည့္ႏွစ္အထိ ကြ်န္ေတာ္တို႔ဆီမွာ အင္တာနက္ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ မျဖစ္ေသးပါ။ ထိုစဥ္က သတင္းတစ္ခုရဖို႔ ျပင္ပႏိုင္ငံမ်ားက Source ေတြကို အားကိုးရသည္။ အစိုးရ သတင္းစာမွာသာ Teleprinter စနစ္ သံုးႏိုင္ေသာ္လည္း ျပင္ပမဂၢဇင္း ဂ်ာနယ္ေတြမွာ မသံုးႏိုင္ပါ။ အင္တာနက္ အသံုးျပဳမႈမွာ ၂ဝဝဝ ျပည့္ႏွစ္ေက်ာ္ခါမွ တျဖည္းျဖည္း တြင္က်ယ္လာသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ယေန႔မ်ဳိးဆက္ မီဒီယာမ်ားသည္ သတင္းကို အသင့္ဆြတ္ခူး စားသံုးခြင့္ရေသာ အေျခအေနမ်ဳိးကို ရရွိၾကသည္။

ယေန႔မီဒီယာသည္ လြယ္ကူလာ၏။ လ်င္ျမန္လာ၏။ ယေန႔အခ်ိန္တြင္ လူတိုင္းသည္ ထုတ္ေဝသူ ျဖစ္ႏိုင္သည္။ လူတိုင္းသည္ ဂ်ာနယ္လစ္ ျဖစ္ႏိုင္သည္။ လူတိုင္းသည္ (ဖန္တီးႏိုင္လွ်င္) စာေရးဆရာ ျဖစ္ႏိုင္သည္။ သတင္းတို႔သည္ ကမၻာႀကီး၏အႏွံ႔ အတားအဆီးမဲ့ ကူးလူးျဖတ္သန္းလ်က္ ရွိသည္။ ကိုယ္ပိုင္ Account တစ္ခုရွိလွ်င္ အြန္လိုင္းေပၚမွာ ကိုယ္ပိုင္မဂၢဇင္း ထုတ္လို႔ရသည္။ သည္လိုႏွင့္ ယေန႔မီဒီယာ ေလာကမွာ ဘေလာ့ဂါေတြ၊ စီတီဇင္ဂ်ာနယ္လစ္ေတြ ေပါမ်ားလာသည္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ေခတ္တုန္းကႏွင့္ ဘာမွ်မဆိုင္။ ယေန႔အခ်ိန္မွ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၂ဝ ေက်ာ္ကာလ မီဒီယာ႐ႈခင္းကို မွန္းေမွ်ာ္ၾကည့္လိုက္ေသာအခါ အရာရာသည္ မယံုၾကည္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ အေျပာင္းအလဲႀကီး ေျပာင္းလဲသြားခဲ့ၿပီ။

ဒါကနည္းပညာပိုင္းျဖစ္သည္။ အႏွစ္သာရပိုင္း Media Essence (သို႔မဟုတ္) Media Value က်ေတာ့ အားလံုးျမင္ေတြ႕ ၾကသည့္အတိုင္း ေလ်ာ့ရဲရဲ ျဖစ္လာသည္။ နည္းပညာ တိုးတက္မႈသည္ လူသားတို႔၏ ခံစားမႈရသ တန္ဖိုးကို ယုတ္ေလ်ာ့လာေစသည္။ တျခားမၾကည့္ပါႏွင့္။ ယခုေနာက္ပိုင္း ထုတ္လုပ္ေနသည့္ ေဟာလိဝုဒ္႐ုပ္ရွင္ေတြ သည္ပင္လွ်င္ နည္းပညာ အကူအညီျဖင့္ ဖန္တီးထားသည္။ Fantasy ေတြက မ်ားေနသည္။ Digital မေပၚခင္က ဖန္တီးခဲ့ေသာ ဂႏၳဝင္႐ုပ္ရွင္ ကားႀကီးေတြေလာက္ ရသမေပး ႏိုင္ေတာ့သလို တန္ဖိုးလည္း က်ဆင္းလာသည္။

ယေန႔မီဒီယာသည္ လြယ္ကူ၏။ လ်င္ျမန္၏။ လူတိုင္းဖန္တီး ႏိုင္ခြင့္ရွိ၏။ ထိုအခ်ိန္တြင္ အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သလို တန္ဖိုး ယုတ္ေလ်ာ့မႈေတြ ရွိလာသည္။ ဘယ္သတင္းကို အတည္ယူမလဲ။ ဘယ္မီဒီယာေျပာတာ အမွန္လဲ။ ဆန္းစစ္၊ သံုးသပ္လက္ခံႏိုင္စြမ္းရွိဖို႔ လိုလာၿပီ။ ဝင္လာသမွ် သတင္းတိုင္းကို ယံုၾကည္၍မရ။ ျမင္ေန၊ ေတြ႕ေန၊ ဖတ္ေန၊ ၾကားေနရေသာ သတင္းတုိင္းကို မိမိ၏ ဆင္ျခင္တံုတရားျဖင့္ သံုးသပ္လက္ခံတတ္ဖို႔ လိုလာသည္။ ယေန႔ေခတ္ New Media သည္ ေနရာေပါင္းဆံုမွ ေရာက္လာတတ္ေသာ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြျဖစ္၍ အမွန္၊ အမွား စိစစ္ထားတာမရွိပါ။

မိမိ၏ ဆင္ျခင္ဥာဏ္စြမ္းျဖင့္သာ လက္ခံတတ္ဖို႔ လိုလာသည္။ အေမရိကန္ သတင္းစာဆရာႀကီး တစ္ဦးကေတာ့ ယေန႔အခ်ိန္ အလ်င္အျမန္ ေပၚေပါက္လာေသာ မီဒီယာမ်ား (Online Website, Blog, Facebook, Twitter, TV Channel, Print Media) ေပၚမွ သတင္းအခ်က္အလက္ အားလံုးသည္ Junk Food ေတြလိုျဖစ္ၿပီး အႏွစ္သာရ ေပ်ာက္ဆံုးေနသည္ဟု သံုးသပ္ထားသည္။ မီဒီယာကို စားသံုးသူမ်ား အေနျဖင့္ မည္သည့္ မီဒီယာသည္ Junk Food ျဖစ္ၿပီး မည္သည့္မီဒီယာက အာဟာရတန္ဖိုး ရွိသည္ကို မိမိ၏ကိုယ္ပိုင္ ဆင္ျခင္တံုတရားျဖင့္ သံုးသပ္လက္ခံတတ္ဖို႔ လိုအပ္ေနေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ရပါသည္။

(အင္တာနက္ဆုိင္ တစ္ဆုိင္တြင္ အင္တာနက္ အသုံးျပဳေနသူမ်ားအား ေတြ႕ရစဥ္)

EMG