အပ္ပုန္းတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဖြင့္ဟဝန္ခံခ်က္ နဲ႔ လူထုက်န္းမာေရး

ပုိ႔စ္တင္ခ်ိန္ - 6/07/2014 10:22:00 AM


 အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္ၾကာျမင့္ လာသည့္တိုင္ ထိုအျခင္းအရာတို႔ကို ျပန္ေတြးလိုက္တိုင္း ဦးဟင္းပန္း ကိုယ့္ကိုယ္ ကိုယ္ခြင့္မလႊတ္ႏိုင္ေသး။ မိမိ၏မကြၽမ္း က်င္ေသာေဆး ပ ညာေၾကာင့္ ေၾကြလြင့္ခဲ့ရသည့္ ဝိညာဥ္မ်ားကို ရည္စူးၿပီးေကာင္းမႈကုသိုလ္ျပဳ အမွ်ေဝျခင္းတို႔ကို အခြင့္သာတိုင္းသူလုပ္ခဲ့သည္။ ”ေစတနာကေစတနာပဲ၊ အမွားကအမွား ပဲ ကိုယ္ကယ္ေပးႏိုင္ခဲ့တဲ့ လူေတြ အတြက္ ဝမ္းသာရသလို ကိုယ့္အမွား ေၾကာင့္ ဖိတ္စင္ခဲ့ရတာေတြကိုအခုထိ ေမ့မရေသးဘူး”ဟု သူကေျပာသည္။ဧရာဝတီတိုင္း ငပုေ တာၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ရြာေပါင္း ၂ဝ နီးပါးကို တစ္ဦးတည္းတာဝန္ယူထားရေသာ  တစ္ဦးတည္းေသာ က်န္းမာေရးလုပ္သား၏ လက္တိုလက္ေတာင္း အျဖစ္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အလုပ္လုပ္ခဲ့ၿပီးေနာက္တြင္ေတာ့ သက္လတ္ပိုင္းအရြယ္ ဦးဟင္းပန္းကိုရပ္ရြာက ေဆးဆရာအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳ အားထားလာခဲ့သည္။

”အမွန္ေတာ့ ေဆးကုစားဖို႔ ရည္ရြယ္ခဲ့တာမဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမဲ့ အဲ့လိုပဲလိုအပ္ခ်က္အရအေျခအေနအရကိုယ္ကိုယ္တုိင္ကိုကလည္း ဝါသနာပါတာက ေန တျဖည္းျဖည္း လုပ္ျဖစ္သြားတာပဲ”ဟု ဖိုးၾကာအိုင္ရြာသား အသက္ ၆၂ ႏွစ္ အရြယ္ ဦးဟင္းပန္းကေျပာသည္။ သို႔ရာတြင္ သူသည္ ေဆးပညာကို စနစ္တက် သင္ၾကားခံခဲ့ရ သူမ ဟုတ္။ ျမင္ပါမ်ားေတာ့ ယဥ္ဆိုသလို အေျခအေနသာ ျဖစ္ရာအမွားအယြင္းတို႔က မလြဲမေရွာင္သာရွိခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ သူ မွ ေဆးမကုေပးလွ်င္လည္းမျဖစ္။ တစ္ဦး တည္းေ သာက်န္းမာေရးလုပ္သားက ေလွခရီး ၃ နာရီအကြာ ေရေက်ာ္ႀကီးရြာတြင္သာ ရွိသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ သူ႔ရြာအနီးအနားေက်း ရြာမ်ားကို သူကသာ တာဝန္ယူထားရ သည့္အေျခအေန။ အသည္းအသန္ ျဖစ္လာမွ ေရေက်ာ္ႀကီးကို သြားခိုင္းရ သည္။ ေသေရး ရွင္ေရးဆိုလွ်င္ အနီးဆံုး ေဆး႐ံုကလည္း ငပုေတာၿမိဳ႕ေပၚတြင္သာရွိရာ အေၾကြအလြင့္တို႔က ျဖစ္သင့္သည္ထက္ ပိုခဲ့သည္ဟု သူကဆိုသည္။ ယခင္အစိုး ရမ်ား လက္ ထက္ က ရပ္ရြာ၏ က်န္းမာေရးသည္ အရပ္ေဆး ဆရာမ်ားအေပၚတြင္သာ မွီခိုေနခဲ့ရ သည္။ ထိုအရပ္သား ေဆးဆရာမ်ား သည္ အမွန္ဆိုရလွ်င္ ေဆးပညာကို ဟုတ္တိပတ္တိ သင္ယူခဲ့ၾကရသူမ်ားမဟုတ္။ နီးစပ္ရာ ေဆးေပးေဆးထိုးတို႔ ကို အတုျမင္အပ္သင္မ်ားသာ ျဖစ္ရာခပ္ရွင္းရွင္းေျပာရလွ်င္ အပ္ပုန္း သို႔မ ဟုတ္ ရမ္းကုမ်ားသာ ျဖစ္သည္။

ယခု အစိုးရလက္ထက္တြင္လည္း  ေက်းလက္ေဒသအမ်ားစုရွိ လူအမ်ား သည္ က်န္းမာေရးအတြက္ အဆိုပါ အပ္ပုန္းေခၚေခၚ ရမ္းကုေခၚေခၚအရပ္ ေဆးဆရာမ်ားအေပၚ မွီခိုေနရဆဲ ျဖစ္ သည္ကို အထင္အရွားေတြ႕ေနရသည္။ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ေက်းလက္ေဒသမ်ားတြင္ေနထုိင္ၾကသူမ်ားမွာ ခုနစ္ဆယ္ ရာခုိင္ ႏႈန္းေက်ာ္ရွိျပီး သံုးဆယ္ရာခုိင္ႏႈန္း သာ ၿမိဳ႕ေပၚ၌ ေနထုိင္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ သို႔ ေသာ္လည္း အဆုိပါသံုးဆယ္ရာခုိင္ႏႈန္း တြင္ ၿမဳိ႕ႏွင့္ဆက္စပ္ေနသည့္ ဒလ၊ ေရႊ ျပည္သာႏွင့္ လႈိင္သာယာတို႔ကဲ့သို႔ ေန ရာမ်ိဳး ဆိုပါက ၿမိဳ႕တစ္ခုအျဖစ္ေျပာ၍ မရဘဲ ယင္းေဒသရွိ က်န္းမာေရး ေစာင့္ ေရွာက္မႈမွာလည္း အေတာ္ပင္ နိမ့္က် ေနေသးေၾကာင္း ေက်းလက္ေဒသမ်ား တြင္ အရန္ သား ဖြားသင္တန္းမ်ား လုိက္လံ ေပးေနသည့္ သင္တန္းပို႔ခ်သူ အျငိမ္းစားဆရာဝန္ ေဒါက္တာ မီမီကိုက ေျပာသည္။

”ခုနစ္ဆယ္ ရာခုိင္ႏႈန္းကေတာ မွာ ေနတယ္လို႔ေျပာေပမယ့္ က်န္တဲ့သံုး ဆယ္ရာခုိင္ႏႈန္းထဲမွာလည္း ေတာလိုေနရာေတြ ပါေနတာေပါ့။ အဲဒီေတာ့ အားလံုးေပါင္း ရွစ္ ဆယ့္ ငါး ရာခုိင္ႏႈန္းက ေက်းလက္ေဒသေတြမွာ ေနတယ္ လုိ႔ေျပာလုိ႔ရတယ္”ဟုေဒါက္တာမီမီကို က ေျပာသည္။ အဆုိပါ ေက်းလက္ေနျပည္သူမ်ား အေနျဖင့္ ႏိုင္ ငံေတာ္ အစိုးရ က တရားဝင္ခန္႔အပ္ေပးထားေသာ က်န္းမာေရးမွဴးမ်ားႏွင့္ သားဖြားဆရာမမ်ားေပၚတြင္ ၎တို႔က်န္းမာေရး ကိစၥအဝဝ၏ အ ေၾကာင္း အက်ိဳး အေကာင္း အဆိုးကိုပံု အပ္ ထားၾကရသည္။

သို႔ေသာ္လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံရွိ ေျခာက္ေသာင္းငါးေထာင္ပတ္ဝန္းက်င္အေရအတြက္ရွိသည့္ ေက်းရြာမ်ားအတြက္ ေက်းရြာတစ္ရြာလွ်င္ သားဖြား ဆရာမတစ္ဦး ခန္႔ထားရန္ က်န္းမာေရး ဝန္ႀကီးဌာနအေနျဖင့္ ရည္မွန္းခ်က္မ်ား ထားရွိခဲ့ေသာ္လည္း ယခုအခ်ိန္အထိ ယင္းသို႔ ခန္႔အပ္ထားႏုိင္မႈမရွိေသးေပ။ထုိအခါတြင္ က်န္းမာေရးအတြက္ လက္ လွမ္းမမီႏိုင္သည့္ေက်းရြာေဒသ မ်ားတြင္ အေရးေပၚက်န္းမာေရး အေျခ အေနႀကံဳလာရသည့္အခါ ေဆးထုိး တတ္႐ံု မေတာက္တေခါက္ သင္ထားေသာ ပညာေလးျဖင့္ ကု စားေနၾကသည့္ အပ္ပုန္းရမ္းကုတုိ႔လက္ထဲကို ေက်းလက္ျပည္သူတုိ႔၏အသက္ကိုထုိးအပ္လုိက္ရေတာ့သည္။

”ၿမိဳ႕ေပၚမွာေတာင္မွ အထူးကု ဆရာဝန္ႀကီးေတြ ေဆးထိုးမွားလုိ႔ဆုိျပီး ေအာ္ဟစ္ေနၾကတာ ေျပာေနၾကတာ ရွိ ေပမယ့္ ေက်းလက္ေဒသမွာက်ေတာ့ မေျပာရဲဘူးေလ။ ဒီလုိမ်ိဳးဇာတ္လမ္းျပီးသြားတာမ်ိဳးေတြ မေရမတြက္ႏုိင္ေအာင္ ရွိလိမ္႔မယ္ထင္ပါတယ္”ဟု ေဒါက္တာ မီမီကိုက ေျပာသည္။ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဆမအေရအတြက္ အရ ၾကည့္ ပါ က ဆရာဝန္ သံုးေသာင္း ခုနစ္ေထာင္ေက်ာ္ရွိေသာ္လည္း အစိုးရ ၏ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈလုပ္ငန္း မ်ားတြင္ ဝင္ေရာက္လုပ္ကိုင္သူမွာ တစ္ေသာင္းေက်ာ္ခန႔္ရွိျပီး ပုဂၢလိက  က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈလုပ္ငန္းမ်ား တြင္ လုပ္ကိုင္ေနသူမွာ ႏွစ္ေသာင္းနီးပါး ရွိေၾကာင္း သိရသည္။

အဆုိပါ ဆမလက္မွတ္ရ သံုးေသာင္းခုနစ္ေထာင္အနက္ ႏုိင္ငံျခားတြင္ အလုပ္လုပ္ေနသူ၊ ေသဆံုးသြားသူမ်ားႏွင့္ ဆရာဝန္အလုပ္မလုပ္ကုိင္ ေတာ့သူ စသည့္အေၾကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ျပည္တြင္းက်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ လုပ္ကိုင္ႏုိင္မႈမရွိေသာ ဆရာဝန္မ်ားလည္း ပါဝင္သည္။က်န္းမာေရးဝန္ၾကီးဌာန အေန ျဖင့္ေက်း လက္ေဒ သမ်ားအတြက္ တုိက္ နယ္ေဆး႐ံုမ်ားတြင္ ေက်းလက္ဆရာဝန္မ်ားကို ခန္႔အပ္ေပးေသာ္လည္းမ်ား ေသာအားျဖင့္ တကယ္တမ္း လုပ္ေဆာင္ႏုိင္မႈ အား နည္းေၾကာင္း ေဒါက္ တာ မီမီကိုက သံုးသပ္သည္။

”က်န္းမာေရးဝန္ၾကီးဌာနတုိက္ နယ္ဆရာဝန္ေတြခန္႔ထားေပးေပမယ့္ မျပည့္မစံုနဲ႔မို႔ မလုပ္ႏုိင္တာေတြမ်ားတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေက်းလက္ တုိက္နယ္ဆရာဝန္အျဖစ္ ခန္႔လုိက္ရင္ ထြက္ေျပးသြားၾကတာမ်ားတယ္” ဟု ၎က ေျပာသည္။ ယင္းေၾကာင့္ေက်းလက္ေဒသမ်ား တြင္ ဆရာဝန္မ်ား ပို႔ေပးႏုိင္ရန္အတြက္ ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္မွစ၍ ေဝး လံေခါင္ဖ်ား ေသာေဒသမ်ားမွ ေဆးေက်ာင္းတက္ခ်င္ သူမ်ားအတြက္ ေဆးေက်ာင္းဝင္ခြင့္အ မွတ္ကို ေလွ်ာ့ေပါ့ေခၚယူေပးခဲ့သည္။

”ေက်းလက္ဆရာဝန္မလုပ္ခ်င္ တာမဟုတ္ဘူး။ ေတာင္အာဖရိကတို႔၊ မေလးရွားတုိ႔ကလည္း ေက်းလက္ဆရာ ဝန္ေတြေခၚတယ္။ အဲဒီမွာ သြားလုပ္ၾကတယ္။ သူ တုိ႔ ဆီ ေက်းလက္ေဒါက္တာေတြဆုိရင္ ေတာမွာသြားလုပ္တာပဲ။ ဒါေပမဲ့ လစာထုိက္ထုိက္တန္တန္ရၾကတယ္”ဟု ၎က ဆုိသည္။ ယင္းသို႔ေက်းလက္ဆရာဝန္ အ ျဖစ္ လုပ္ ကိုင္မည့္သူရွားပါးျခင္း၊ သား ဖြားဆရာမမ်ား အေရအတြက္ မလံု ေလာက္ျခင္း၊ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးျခင္းႏွင့္ အသိပညာခ်ဳိ႕တဲ့ျခင္းတုိ႔က ေက်းလက္ ေဒသမ်ားတြင္ အပ္ ပုန္း မ်ားၾကီးစိုးေန ျခင္းကို မီးေလာင္ရာ ေလပင့္လုပ္ေနသ လုိပင္ ျဖစ္သည္။ ေက်းလက္ဆရာဝန္မ်ားခန႔္အပ္ လုိက္ ထြက္ေျပးလုိက္ႏွင့္ပင္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံတြင္ သံုး ပံုႏွစ္ ပံုေက်ာ္ ရွိသည့္ ေက်း လက္ေန လူတန္းစားမ်ားအတြက္ က်န္း မာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈမွာ လြန္စြာ လစ္ ဟာေနေၾကာင္း အၿငိမ္းစားၫႊ န္ၾကားေရးမွဴးတစ္ဦးက ေျပာသည္။

အပ္ပုန္းဆိုသည္မွာ ေဆး႐ံုတြင္ လုပ္ကိုင္ေနေသာ အလုပ္သမားမ်ား ထဲမွ အနည္းငယ္ ပါးနပ္သူမ်ား၊ ေဆး႐ံု မ်ား၊ ေဆးခန္းမ်ားတြင္ လက္တုိလက္ ေတာင္းလုပ္ရင္း အ နည္းငယ္နားလည္ လာသည့္အခါ ေမြးရပ္ျပန္၍ေဆးကုစား ၾကသူမ်ားအျပင္ စပ္ေဆးတြဲေရာင္းခ်သူ မ်ား၊ အခ်ဳိ႕ေသာအရန္သားဖြား ဆရာမ မ်ားႏွင့္ ဆမမရွိပါဘဲ အေၾကာင္း အမ်ိဳး မ်ိဳးျဖင့္ အနည္းငယ္ရရွိထားေသာ ဗဟု သုတျဖင့္ အပ္ကိုင္ကုသေနသူမ်ားကို အပ္ပုန္းဟု ေခၚဆုိျခင္း ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ လက္ရွိတည္ဆဲ ဥပေဒအရ ဆမရ ဆရာ ဝန္မ်ားသာ အပ္ကိုင္ ကုသခြင့္ရွိျပီးသူနာျပဳမ်ား၊ စစ္စတာမ်ားပင္လွ်င္ ဆရာဝန္၏ႀကီးၾကပ္မႈ ေအာက္ရွိ ေဆး႐ံုမ်ားတြင္သာ ေဆးထုိးခြင့္ရွိျပီး ျပင္ပမည့္သည့္ေနရာတြင္မွ အပ္ ကိုင္ခြင့္မရွိေပ။

”ထဘီနီျပာေတာင္ ထိုးခြင့္မရွိဘူး။ဆမရွိမွလူနာေဆးကုပိုင္ခြင့္ရွိတာဆုိေတာ့အဲေတာ့ဒီဆရာဝန္ကိုေက်းလက္ေရာက္ေအာင္လုပ္မွျဖစ္မွာေပါ့။ အရန္ သားဖြားဆရာမေတြ သူနာျပဳေတြ ကေလး ေမြးေပးတယ္ေပ့ါ။ ဒါေပမဲ့ သူတို႔မွာ ကေလးေမြးတဲ့အခါ သားအိမ္က်ံဳ႕ေဆး ကိုထုိးပါဆုိတဲ့ တရားဝင္ေျပာထားတာ မရွိေသးဘူး”ဟု ေဒါက္တာ မီမီကို က ေျပာသည္။ယင္းသို႔ အပ္ပုန္းမ်ား ႀကီးစိုးေန ျခင္းကို ဝန္ၾကီးဌာနမ်ားအေနျဖင့္သိပင္ သိေသာ္ျငားလည္း တကယ္တမ္းအေရး ယူေဆာင္ရြက္ရန္အတြက္ ခက္ခဲေနဦး မည္ျဖစ္ေၾကာင္း အထက္ပါ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးက သံုးသပ္သည္။ အပ္ပုန္းမ်ားကို ဥပေဒနည္းလမး္အရ ေျဖရွင္းလို႔ရေသာ္လည္း ၎တုိ႔ကို ေျဖရွင္းပါက ၎တုိ႔ေနရာ၌ မည္ သူမ်ား ကို ထားမလဲ ဆိုသည္မွာ ေမးခြန္းတစ္ခု ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ယင္းေၾကာင့္ အပ္ပုန္းမ်ားကို စုစည္းျပီး အသိပညာေပးျခင္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ျပီးလြဲေနေသာ လမ္းေၾကာင္း ကို တည့္ေပးပါက တစ္မ်ိဳးတစ္ဖံုေျပာင္းလဲသြားႏုိင္ေၾကာင္းလည္း ေဒါက္တာမီမီကိုက ေျပာသည္။

”ဒီေလာက္ေတာင္ လုပ္ခ်င္ေနၾက တာ သူတုိ႔ကိုသင့္ေတာ္တဲ့ သင္တန္းတစ္ ခုေပးျပီး သင့္ေတာ္တဲ့ေနရာတစ္ခုမွာ ထားဖုိ႔က်ေတာ့ အရန္သားဖြား သူနာျပဳ ေတြလည္း သူ တုိ႔လည္း အပ္ကိုင္ျပီး ကိုယ့္ဘာသာ ကုသေပးေနရင္ အပ္ပုန္းထဲပါတာပဲ။ ဒါေပမဲ့ သူတုိ႔လည္း ရြာမွာ သူတုိ႔ကိုပဲအားကိုးေနရတာ”ဟု ၎က ေျပာ သည္။ ယင္း ကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ ထိုင္း-ျမန္မာနယ္စပ္မွ ေက်ာင္းသားေဆးခန္းဟု လူသိမ်ားေသာ မယ္ေတာ္ေဆးခန္း ပဲ့ကိုင္ရွင္ ေဒါက္တာ စင္သီယာေမာင္က  အလြန္သတိထား ကိုင္ တြယ္ရမည့္ ကိစၥ ဟု ဆိုေသာ္လည္း ေသခ်ာစနစ္တက် စိစစ္ခြင့္ျပဳပါက ထိေရာက္အက်ိဳးရွိမည့္ အေနအထားျဖစ္ေၾကာင္း ဆ ိုထားခဲ့ဖူးသည္။

”ကြၽန္မတို႔ဆီမွာ သင္တန္းတက္ထားတယ္။ သူ႔ရြာသူျပန္ျပီး က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ ေပးေနတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲ့ဒါကလည္း အပ္ပုန္းပဲေပါ့။ သူတို႔ကို အစိုးရက မြမ္းမံ သင္တန္းေပး၊ စာေမးပြဲ ျပန္စစ္၊ အရည္အခ်င္း ျပည့္မီရင္  တရားဝင္ က်န္းမာေရးလုပ္သားအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳလိုက္ရင္ အစိုးရလည္း ဝန္ေပါ့မယ္။ ရပ္ရြာအ တြက္ေရာ သူတို႔ အတြက္ပါ အဆင္ေျပမယ္ေလ”ဟု  ေဒါက္တာ စင္သီယာေမာင္က ေပၚျပဴ လာနယူးစ္သို႔ မွတ္ခ်က္ျပဳထားဖူးသည္။

အရပ္ေဆးဆရာမ်ားကို တရားဝင္ ေခါင္းစဥ္တစ္ခုျဖင့္ ေဆးကုသခြင့္ေပး မည္ဆိုပါက ယင္းသည္ အလြန္ပင္ အျငင္းပြားရမည့္ ကိစၥျဖစ္ပါသည္။သစ္ မရခင္ စပ္ၾကား ဝါးႏွင့္ေပါင္းကြပ္ရမည္ ဆိုပါကလည္း ထိုဝါးသည္ ပိုးမထိုးထား ေသာ ေတာင့္တင္းခိုင္မာသည့္ ဝါးသာ ျဖစ္သင့္သည္။ သို႔မဟုတ္လွ်င္မူ ”ကြၽန္ ေတာ္မွားခဲ့သလိုမ်ိဳး အဲ့ဒါေၾကာင့္ မေသသင့္ဘဲေသခဲ့ရတဲ့သူေတြ ထပ္မရွိေစခ်င္ေတာ့ဘူး”ဟု ဦးဟင္းပန္းက သက္ျပင္းတစ္ခ်က္ ေလးေလးပင္ပင္ခ်ရင္း ဆိုပါသည္။

ျမတ္စုျငိမ္း
Popular Myanmar News Journal